De flesta profeter i travsverige mässar om det tuffa läget vi står inför. Givetvis har de rätt, eftersom det redan var svårt för de flesta att få sin verksamhet att gå runt.
Men vi har väldigt mycket positivt också.
Tyvärr är det väldigt dyrt att ha en häst idag, men det finns bra pengar att köra om även om konkurrensen är stenhård.  Men det finns inga sporter i sverige där medelmåttor tjänar stora pengar.
Få saker är så roliga och spännande som att se sin häst tävla, en av de största edrenalinkickar man kan få.  Jag är en av de få lyckligt lottade som har fömånen att kunna leva på den här fantastiska  sporten.

Men givetvis är det alarmerande att det blir ännu mindre prispengar för hästägarna, krafttag måste tas för att vända detta.  Det ska bli mycket spännande att se vad Johan Lindberg kan tillföra på den nya posten som biträdande generalsekreterare för Svensk Travsport.  Det han lyckats tillföra som sportchef för Trav Gävleborg är minst sagt imponerande.

Min åsikt är att vi får vänja oss vid den nivå på spelet som vi har idag. Jag ställer mig mycket tveksam till en ökning av spelet. Travet har redan en hög omsättning sett till den befolkning vi har, och frågan är om svenskarna ska spela mer än de gör, hur ställer sig politikerna till det? Om travet och spelet börjar ses som ett samhällsproblem kommer vi att få lägga ner.
Besparingarna tycker jag bör komma från effektiviseringar av framförallt administrationen, och ett smartare tänk.
Varför de flesta banor ska hålla öppet hela vintern är för mig en gåta. Det är förenat med stora kostnader och att ha flera tävlingar per vecka och bana ser jag inte som ett hinder. Bara det finns några tävlingar per region så får ändå alla starttillfällen. Om tävlingarna ska växla mellan banorna veckovis, varannan vecka eller månadsvis är upp till mer insatta att ta ställning till.

Propositioner sätts idag flera månader i förväg, och fortfarande med förvånansvärt dålig samordning mellan banorna. Det verkar inte fungera med detta upplägg.
Min lösning är att tränare får anmäla vilka typer av lopp de vill starta varje häst på listan till, kanske 4-5 veckor i förväg. Vardagstrav behöver inte vara planerade längre i förväg, lopp med mindre än 40000 i föstapris behöver inte vara klara tidigare än så. De allra flesta kollar ändå propositioner via nätet, så jag ser det inte som ett problem. Fördelarna med det systemet är att det skrivs proppar efter det hästunderlag som finns, att skriva ut lopp i vardagstravet för hästar som siktar på V75 är meningslöst.
Vidare blir det lättare att få till lopp för hästar på hemmaplan, vilket är mycket viktigt för hästägarna. Dels får de lättare att kunna följa hästen, men framförallt skulle kostnaderna för att starta minska oerhört mycket, vilket är mycket viktigt, varje krona vi kan spara åt våra kunder måste tas.

Sett ur ett miljöperspektiv är detta också av godo, att dra iväg sina hästar till Kalmar en fredag för att sedan möta kalmartränare i Mantorp på måndagen är löjeväckande när vi tävlar om 15-25000.
Hästar som startar på hemmaplan gör också att hästägare släpar med sig lite extra folk till banan och det lockar mer och kanske t.o.m. ny publik.

Sen tycker jag, precis som Reijo och Roger Walmann pratade om i Vinnare härom lördagen, att vi måste göra Solvalla till vår förstabana igen.
Jag förstår inte hur vi kan tävla om 40000 både på Mantorp och Solvalla. Det finns ju då ingen anledning att åka till nationalarenan.
Solvalla ska vara banan man åker till med stolthet, det ska vara stort att få ha förmånen att ha en häst till start där och ännu större att få vinna. Inte lika stort som V75 kanske, men snäppet under i ära. Så är det till viss del fortfarande, men eftersom det är i princip samma pengar som V65 på landsorten utarmas det dag för dag.
Ägarna och de aktiva får då ytterligare ett mål att sträva efter, att utveckla sin häst till en Solvallahäst är ett tydligt mål på vägen mot att få en ”lördagshäst”, och den moroten är viktig för att skapa ett mervärde för våra kunder.
Det ska inte vara mer än hälften så mycket i förstapris på ”orten” jämfört med nationalarenan.
Sen har jag inget problem med att köra om 40 000 på mellanbanorna, men då ska det vara 80 000 på valla.
För min del är vardagstravet bara ett steg på vägen mot V75, Solvalla ska vara ett naturligt steg på den vägen.